Sessió 8. Ens inventem els nostres blocs

Pla de treball

  • La funció de més blocs.
  • Un bloc que es reprodueix en diferents moments del vostre projecte.
  • Programar seqüències.


Com podem crear els nostres propis blocs

Scratch ens dona la possibilitat de crear blocs personalitzats que executin accions definides per nosaltres. Aquesta possibilitat és molt interessant ja que, un cop definit el nostre bloc, el podrem utilitzar de nou.

Un bloc personalitzat es defineix quan una acció s’ha de repetir diferents vegades en un programa o bé quan d’altres accions depenen d’ella. D’aquesta forma, evitem haver de repetir parts d’un programa que poden ser llargues i complexes. Simplement definim un bloc amb totes les parts de programa necessàries per fer l’acció i, cada cop que el necessitem, el cridem.

És important que els noms que assigneu a aquests blocs personalitzats tinguin a veure amb l’acció que duen a terme, ja que d’aquesta forma veureu clarament quan el podeu fer servir.

Pas a pas Fem-ho pas a pas:

  • Per poder crear un nou bloc heu de triar Més blocs i Crear un bloc. Doneu-li un nom que us ajudi a recordar quina és la seva funció
  • Podem definir aquest bloc incloent-hi text, números o operadors lògics. Un cop definit el bloc, sempre es pot editar de nou per fer els canvis necessaris.
  • Definirem un bloc que controli el desplaçament d’un personatge per la pantalla apretant només un cop una de les tecles de direcció (amunt, avall, dreta o esquerra). Dins del bloc haurem d’indicar tot el procés necessari per a què es dugui a terme aquest desplaçament que, en realitat, és el mateix sigui quina sigui la direcció en la què es mou.
  • Fixeu-vos que el bloc creat es diu “camina” i que porta associat una entrada de números. Aquesta entrada és la que ens servirà per definir cap a on es mourà el personatge (amunt, avall, dreta o esquerra) amb la instrucció “apunta en direcció“.
  • Aquest bloc que hem creat ens servirà per moure de forma automàtica el personatge en totes direccions. Només ens falta associar el bloc a les tecles corresponents, variant la direcció cap a on es mourà el personatge.
  • Fixeu-vos que en els quatre desplaçaments estem “cridant” al bloc camina i d’aquesta forma ens estalviem repetir quatre vegades el conjunt d’instruccions que caldria definir per desplaçar el personatge per la pantalla. Si en el mateix programa tenim, per exemple, un altre personatge del qual s’ha de controlar el desplaçament, podem aprofitar aquest bloc que hem creat.

Icona repte  Repte 1

Obriu un nou repte anomenat m4repte81. Podeu fer que dos o més personatges caminin ara?

Icona pista Pista: Podeu aprofitar el bloc que hem definit i les funcions. Penseu que haureu d’afegir la possibilitat de triar entre un o altre personatge, ja que si no ho feu tots els personatges es mouran a la vegada.


Un altre exemple de bloc

Us proposem un altre exemple de bloc que pot ser molt útil per al vostre projecte: ja que hem aconseguit fer caminar als personatges de forma automàtica, ara intentarem fer-los saltar.

Pas a pas Fem-ho pas a pas:

  • Primer de tot hem de crear el bloc amb el nom de “salta“.
  • I un cop creat hem d’assignar-li les instruccions corresponents. Primer de tot definim una variable anomenada “alçada” que servirà per controlar l’alçada del salt: quant més gran sigui el valor inicial d’aquesta variable, més amunt saltarà el personatge. Per aconseguir que el salt sigui el més real possible, farem que el personatge pugi a la posició més elevada possible (que està controlada amb el valor inicial de l’alçada) i que vagi baixant. La baixada es controla mitjançant el bucle dins del qual anem reduint l’alçada fins que pren el valor de zero. En realitat, el personatge pujarà, segons l’exemple, 10 passes, després 9 més, després 8 més, fins que ja no pugi i, quan l’alçada comença a prendre valors negatius, és quan comença a baixar fins arribar a l’alçada de partida. És per això que el bucle ha de repetir-se el doble de vegades que l’alçada (pujar i baixar)
  • Un cop definit el bloc, el podem executar de la forma que decidim, per exemple, prement la tecla espai.

Icona repte 

Seguiu treballant sobre el vostre repte m4repte81. Heu d’aconseguir que el vostre personatge es pugui moure amunt, avall, esquerra, dreta i saltar. Aconseguiu també, mitjançant la definició d’un nou bloc, que pugui girar al prémer una tecla.

Icona pista Pista: Afegiu una entrada numèrica al bloc. Recordeu definir quines són les tecles que estaran relacionades amb cadascun dels moviments que pot fer el personatge.


Icona projecte  El nostre projecte creix …

En aquesta sessió els blocs ens ajudaran a resoldre una següent etapa de la nostra volta al món. Aneu pensant i definint quines actuacions penseu que es repetiran al llarg del joc.

TASCA: Incorporeu al guió del document compartit amb el vostre professor/a on definiu la vostra Volta al Món quins blocs voleu incorporar al vostre projecte final.


Icona glosari  Com que som programadors i programadores parlem de:

  • Blocs: Creats segons les nostres necessitats encarregats de provocar una acció concreta.
  • Direcció: indica cap a on es mourà o apuntarà un pèrsonatge i ve expressada en graus de -180 a 180. Els valors positius apunten a la dreta i els negatius a l’esquerra.

Projecte Educatiu - ©Escola El Polvorí

El nostre Projecte Educatiu consisteix en adquirir coneixements d'una manera novedosa, didàctica i divertida.
Doneu un cop d'ull a tots els que hem posat en marxa.

PROJECTES

0.png1.png3.png3.png1.png7.png0.png

Galeria de Fotos - ©Escola El Polvorí

Recull de fotografies de les sortides, tallers i activitats que es duen a terme durant tot l'any.

GALERIA

Notícies - ©Escola El Polvorí

Un blog diari on podreu veure tot el que anem fent a l'escola al llarg de tot el curs.
Doneu-hi un cop d'ull...

DIA A DIA

Go to top