Sessió 2. Fem aparèixer i desaparèixer objectes

Pla de treball

  • Creació d’escenaris.
  • Situació dels objectes als escenaris.
  • Visualització dels objectes als escenaris.

Preparem els escenaris

Ha arribat el moment de preparar la nostra habitació i donar l’ambient que acompanyi la història. Triarem l’escenari i a sobre d’ell situarem els objectes i amagarem els que caldrà trobar per resoldre l’enigme. No els ho hem de posar fàcil!

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Entrem al nostre compte de l’Scratch i fem una còpia del nostre projecte m3repte11 i li canviem el nom a m3repte21.
  • Triem un dels escenaris de la galeria que ens sembli adient per a la nostra història. També podeu dibuixar un fons, pujar un fitxer o bé fer una fotografia i pujar-la. Si no recordeu com fer-ho, podeu consultar la sessió 6 del mòdul 1.

Icona repte Repte 1 Necessitem un altre escenari per poder anar “recollint” els objectes que ens trobem a l’escenari principal. Aquest escenari l’anomenarem “Objectes” i ha de tenir una forma similar a la següent imatge.

Escenari objectes

Icona pista Pista: heu de dibuixar tants espais per guardar objectes com objectes s’hagin de recollir. Recordeu: dels quatre objectes, un dels objectes amaga a un altre (a la sessió 1 eren unes roques que amagaven una clau). Aquest objecte no el recollirem, per tant, no cal reservar-li un espai. Quants objectes haurem de recollir? Quants espais hem de fer?


Els objectes es situen al seu lloc…

Ara que tenim definits els dos escenaris, un per a l’habitació i l’altre per anar recollint objectes, hem de posicionar aquests objectes en el lloc corresponent. A l’acabar la sessió anterior havíem fixat aquestes posicions sense tenir en compte l’escenari, ara haureu de retocar la seva situació.

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Continuem treballant en el nostre projecte m3repte21 que tenim obert.
  • Ens cal que cada cop que comenci el programa l’escenari que es mostri sigui el principal i també poder canviar a l’escenari dels objectes quan sigui necessari. Afegirem al personatge els blocs:
    Escenari inici   Escenari objectes
  • Per poder retornar de l’escenari “objectes” a l’escenari principal, afegirem al programa dels escenaris els blocs:
    Retorn escenari principal
  • Per a cada objecte haureu de fixar la seva posició a cadascun dels escenaris.
    Posició objecte

Icona repte Repte 2 Fixeu la posició de cada objecte als dos escenaris i comproveu que estan ben col·locats quan s’inicia el programa.
Icona pista Pista: la posició de l’objecte apareix de forma directa al bloc “vés a…” quan el desplacem sobre l’escenari fins al lloc correcte.


…i desapareixen

Els objectes que heu anat situant a sobre de l’escenari han d’aparèixer o desaparèixer en funció de la història que aneu creant. Alguns poden estar amagats i no fer-se visibles fins que passi alguna cosa, d’altres poden estar amagats darrera d’altres objectes, alguns poden desaparèixer quan els toquem o bé moure’ls per veure què hi ha al darrera. Les possibilitats que tenim són moltes i les anirem veient i millorant. Comencem ara per les accions més simples.

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Continuem treballant en el nostre projecte m3repte21 que tenim obert.
  • Farem que un dels objectes estigui amagat en el moment de començar el programa. La forma més senzilla de fer aparèixer i desaparèixer un objecte és mitjançant els blocs.
    Mostrar/Amagar
  • Si volem que un objecte estigui amagat des de l’inici, afegirem el bloc “amaga’t” en el moment de fixar la seva posició de la forma següent:
    Posició amagar
  • Una altra forma de fer-ho és mitjançant Esdeveniments. La majoria dels objectes hauran de ser controlats respecte a aparèixer o desaparèixer des de diferents entorns: el propi objecte, els escenaris, en funció de les accions del personatge,… Aquests són els blocs que conté el menú Esdeveniments.
    Esdeveniments
  • Més endavant treballarem amb més profunditat les possibilitats que es proporciona Esdeveniments, ara només farem un petit tast. Dit de forma ràpida, ens permet enviar un missatge als diferents objectes i escenaris i aquells que han estat programats per respondre a aquest missatge, executaran les seves accions relacionades. Aquest sistema s’anomena broadcast i és la millor forma de sincronitzar accions en el nostres programes.
  • Com que hem de tenir relacionades totes les accions, cal programar-ho tant als objectes com al personatge i als escenaris
  • Objectes
    • Afegirem el control de “mostrar” i “amagar” a cada objecte.
    • Triem.
      Nou missatge
    • A “nou missatge” escrivim el missatge que controlarà quan es mostra i quan s’amaga un objecte i el seleccionem.
      Missatge
    • Després indicarem quina és l’acció que farà l’objecte quan controlem des d’un altre objecte o escenari el missatge que hem escrit.
      Mostra/Amagar
  • Escenaris
    • Un cop que heu definit a l’objecte en quines condicions s’ha de mostrar o amagar, indicarem a l’escenari que volem que passi amb aquell objecte en concret. Com que hem decidit que el globus no aparegui al principi del programa, és a dir, que estigui amagat a l’escenari principal (castell), heu d’indicar en l’escenari el següent:
      Escenari mostrar/amagar
  • Personatge
    • Per acabar, heu d’indicar al personatge què passarà en el moment de començar el programa.
      Personatge mostrar/amagar

Icona repte Repte 3 Repeteix el procés per a tots els objectes i comprova que apareixen de forma correcta en els dos escenaris (principal i objectes) tenint en compte:

  • Estan els objectes a les posicions correctes que heu definit en els dos escenaris?
  • Els objectes estan visibles en l’escenari que toca?

Icona pista Pista: l’objecte que amaga a un altre no ha d’aparèixer a l’escenari d’objectes. Per aconseguir-ho és el mateix procés que hem fet amb l’exemple del globus però al contrari. L’objecte amagat darrera de l’altre ha d’estar als dos escenaris, tot i que al principal no es veu perquè està al darrera d’un d’ells. El quart objecte ha d’estar visible en els dos escenaris.


Icona projecte El nostre projecte creix…

Recupereu la definició del vostre projecte escape que heu fet a la sessió anterior. És el moment de revisar el què heu escrit i fer els canvis necessaris.

A la vostra definició heu d’afegir, tenint en compte l’escenari principal, el personatge, les proves i la història, quins són els objectes que col·locareu a l’escenari i quines relacions hi haurà entre ells:

  • Tots els objectes estan visibles a l’inici del programa?
  • Quins objectes amaguen a quins?

No oblidem que estem definint poc a poc el projecte i que, en introduir millores, és molt possible que el que havíem pensat inicialment canviï. Així és com treballen els programadors, pensant primer la idea fins a l’últim detall i després executant-la.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Esdeveniment: permet enviar un missatge als diferents objectes i escenaris i aquells que han estat programats per respondre a aquest missatge, executaran les seves accions. Aquest sistema s’anomena broadcast i és la millor forma de sincronitzar accions en el nostres programes

Projecte Educatiu - ©Escola El Polvorí

El nostre Projecte Educatiu consisteix en adquirir coneixements d'una manera novedosa, didàctica i divertida.
Doneu un cop d'ull a tots els que hem posat en marxa.

PROJECTES

0.png0.png0.png5.png8.png3.png8.png

Galeria de Fotos - ©Escola El Polvorí

Recull de fotografies de les sortides, tallers i activitats que es duen a terme durant tot l'any.

GALERIA

Notícies - ©Escola El Polvorí

Un blog diari on podreu veure tot el que anem fent a l'escola al llarg de tot el curs.
Doneu-hi un cop d'ull...

DIA A DIA

Go to top